Protokół Nr 1/2018
posiedzenia Komisji Budżetu i Spraw Społecznych Rady Gminy Piątnica, odbytego
w dniu 14 grudnia 2018 r. w sali Urzędu Gminy Piątnica, ul. Stawiskowska 53.
Posiedzenie Komisji prowadził Przewodniczący Komisji - pan Piotr Zduńczyk, który stwierdził prawomocność posiedzenia. W posiedzeniu uczestniczyło 3 radnych na ogólną liczbę 5.
Czas trwania posiedzenia 1305 - 14 24.
O terminie posiedzenia członkowie Komisji zostali powiadomieni pisemnie i otrzymali dokumenty stanowiące przedmiot posiedzenia.
Na posiedzenie radni otrzymali projekt uchwały w sprawie uchwalenia planu sesji Rady Gminy Piątnica na 2019 rok.
Informację o terminie, miejscu i porządku posiedzenia podano do wiadomości publicznej poprzez wywieszenie obwieszczenia na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy Piątnica i umieszczenie w BIP Urzędu Gminy Piątnica.
Członkowie Komisji obecni na posiedzeniu:
- Zduńczyk Piotr Przewodniczący Komisji
- Chaberek Karolina Członek Komisji
- Weber Krzysztof Członek Komisji
Członkowie Komisji nieobecni na posiedzeniu:
- Florczyk Tomasz Członek Komisji
- Pokropowicz Jarosław Członek Komisji
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
- Weber Krzysztof Przewodniczący Rady Gminy Piątnica
- Wierzbowski Artur Wójt Gminy Piątnica
- Krajewska Małgorzata Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Podatków i Usług w Urzędzie Gminy Piątnica
- Sulewska Ewa – Szulc Naczelnik Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Terenowej w Urzędzie Gminy Piątnica
- Rutkowska Barbara Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Piątnicy
- Duda Bożena Inspektor do obsługi rady gminy w Urzędzie Gminy Piątnica
Lista obecności w załączeniu do oryginału protokołu.
Ad. 1.
Posiedzenie Komisji otworzył i prowadził Przewodniczący Komisji Budżetu i Spraw Społecznych, który powitał zgromadzonych.
Ad. 2.
Pan Przewodniczący Komisji poinformował, że od Pana Wójta Gminy Piątnica wpłynął wniosek o zdjęcie z porządku posiedzenia rozpatrzenia projektu uchwały budżetowej na 2019 rok oraz uchwały w sprawie przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2019-2031(wniosek w załączeniu do oryginału protokołu).
Radni nie wnosili uwag do wniosku.
W związku z powyższym Pan Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie imienne wniosek w sprawie skreślenia z porządku posiedzenia w punkcie 3 podpunktu 6 i 7.
Po wyczytaniu przez Pana Przewodniczącego Komisji kolejno imienia i nazwiska radnego, wywołany radny określił jak głosuje. Następnie przestawił zbiorcze wyniki głosowania imiennego:
Liczba radnych biorących udział w głosowaniu - 3.
Głosy „za” - 3 radnych: Zduńczyk Piotr, Chaberek Karolina, Weber Krzysztof.
Głosy „przeciw” - 0.
Głosy „wstrzymujące się” - 0.
Wniosek jednogłośnie uzyskał akceptację Komisji.
Pan Przewodniczący Komisji poinformował, że Pan Przewodniczący Rady przedłożył do uwzględnienia w porządku posiedzenia rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie uchwalenia planu sesji Rady Gminy Piątnica na 2019 rok.
Radni nie wnieśli uwag do wniosku.
Wobec powyższego Pan Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie imienne wniosek w sprawie uwzględnienia w porządku posiedzenia w pkt 3.6/ projektu uchwały w sprawie uchwalenia planu sesji Rady Gminy Piątnica na 2019 rok.
Po wyczytaniu przez Pana Przewodniczącego Komisji kolejno imienia i nazwiska radnego, wywołany radny określił jak głosuje. Następnie przestawił zbiorcze wyniki głosowania imiennego:
Liczba radnych biorących udział w głosowaniu - 3.
Głosy „za” - 3 radnych: Zduńczyk Piotr, Chaberek Karolina, Weber Krzysztof.
Głosy „przeciw” - 0.
Głosy „wstrzymujące się” - 0.
Wniosek jednogłośnie uzyskał akceptację Komisji.
Radni nie wnieśli uwag do porządku posiedzenia.
Następnie Pan Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie imienne wniosek w sprawie przyjęcia porządku dziennego posiedzenia.
Po wyczytaniu przez Pana Przewodniczącego Komisji kolejno imienia i nazwiska radnego, wywołany radny określił jak głosuje. Następnie przestawił zbiorcze wyniki głosowania imiennego:
Liczba radnych biorących udział w głosowaniu - 3.
Głosy „za” - 3 radnych: Zduńczyk Piotr, Chaberek Karolina,Weber Krzysztof.
Głosy „przeciw” – 0.
Głosy „wstrzymujące się” - 0.
Komisja jednogłośnie przyjęła porządek dzienny posiedzenia o treści:
- Otwarcie posiedzenia.
- Przyjęcie porządku dziennego posiedzenia.
- Rozpatrzenie na sesję projektów uchwał Rady Gminy Piątnica w sprawie:
1) wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty dla nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy;
2) zmieniająca uchwałę w sprawie określenia wzoru deklaracji w wysokości o wysokości opłaty gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
3) podwyższenia kryterium dochodowego w celu udzielenia wsparcia w ramach wieloletniego rządowe programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023;
4) ustanowienia wieloletniego programu osłonowego w zakresie dożywiania „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023:
5) Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz przeciwdziałania Narkomanii na rok 2019;
6) uchwalenia planu sesji Rady Gminy Piątnica na 2019 rok.
- Wolne wnioski.
Ad. 3.1/
Projekt uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty dla nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w załączeniu do oryginału protokołu.
Pani Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Podatków i Usług w UG poinformowała, że obecnie w gminie Piątnica obowiązuje jedna metoda tj. liczba mieszkańców zamieszkująca daną nieruchomość. W przedłożonym projekcie uchwały proponuje się wprowadzenie jeszcze jednej metody tj. od gospodarstwa sześcioosobowego i większego. Proponuje się też podwyższenie opłaty: od liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, którzy zbierają śmieci w sposób selektywny będzie ona wynosiła 14 zł od osoby, natomiast od gospodarstwa domowego sześcioosobowego i większego opłata ta będzie wynosić 84 zł. Odpady zbierane w sposób nieselektywny 30 zł od osoby, natomiast od gospodarstwa domowego sześcioosobowego i większego opłata ta będzie wynosić 180 zł. Stwierdziła, że podwyżka ta spowodowana jest przeprowadzonym przetargiem za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Przetarg ten wygrało Przedsiębiorstwo Usługowo-Asenizacyjne "ASTWA" Sp. z o.o. w Białymstoku, które zaproponowało najniższą cenę - 1 172 426,40 zł. W związku z tym, że cena ta jest wyższa od środków finansowych, które posiadaliśmy w budżecie gminy na ten cel, zmuszeni jesteśmy podnieść stawkę.
Pan Przewodniczący Komisji stwierdził, że mieszkańcy zgłaszają potrzebę dwukrotnego odbioru śmieci w okresie zimowym.
Pani Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Podatków i Usług w UG poinformowała, że w przetargu określone było, że śmieci odbierane będą tylko raz i w przyszłości ewentualnie można będzie to zmienić, ale na pewno w związku z tym cena śmieci byłaby wyższa. Jest to temat do przedyskutowania i uwzględnienia ewentualnie w przyszłym roku i stwierdziła iż przekaże tą sugestię Naczelnikowi Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Terenowej w Urzędzie Gminy.
Pan Przewodniczący Rady zapytał, czy jeśli wzrośnie cena śmieci na bramie w Czartorii, to odbije się to także na cenie śmieci dla mieszkańców? Zapytał, czy firma ta będzie odbierać także folie i sznurki po kiszonkach?
Pani Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Podatków i Usług w UG poinformowała, że dyrektor Przedsiębiorstwa, które wygrało przetarg wyraził nadzieję, że kwota zaoferowana w przetargu winna być wystarczająca. Natomiast w kwestii zabierania folii zapyta dyrektora firmy, która będzie odbierała te odpady.
Na posiedzenie Komisji przybyła Pani Naczelnik Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Terenowej w Urzędzie Gminy Piątnica.
Pan Przewodniczący Rady zapytał, jak została rozwiązana sprawa odbioru z gospodarstw rolnych folii i sznurka po kiszonkach w ogłoszonym przetargu na zagospodarowanie odpadów komunalnych?
Pani Naczelnik Wydziału GP i T stwierdziła iż zadanie to nie zostało zawarte w ofercie przetargowej. Folie winny być zabierane przez wyspecjalizowane firmy, które wcześniej się tym zajmowały. Sprawa ta była poruszana na spotkaniu w RIPOK w Czartorii, ale nie udzielono nam odpowiedzi w tym temacie. Ponadto poinformowała, że na terenie gminy w 2019 r. zostanie zorganizowany PSZOK i wtedy ewentualnie można będzie składować tam folię. Do końca nie wiem, jak będzie rozwiązany ten problem, ale jest to problem nie tylko naszej gminy. Tymczasem folie należy składować na swoim podwórku, ale w przyszłości ten problem zostanie rozwiązany.
Po skończonej dyskusji Pan Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie imienne wniosek w sprawie pozytywnego zaopiniowania pod obrady sesji projektu uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty dla nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.
Po wyczytaniu przez Pana Przewodniczącego Komisji kolejno imienia i nazwiska radnego, wywołany radny określił jak głosuje. Następnie przestawił zbiorcze wyniki głosowania imiennego:
Liczba radnych biorących udział w głosowaniu - 3.
Głosy „za” - 2 radnych: Zduńczyk Piotr, Chaberek Karolina.
Głosy „przeciw” - 0.
Głosy „wstrzymujące się” - 1 radny: Weber Krzysztof.
Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały pod obrady sesji.
Ad. 3.2/
Projekt uchwały zmieniająca uchwałę w sprawie określenia wzoru deklaracji w wysokości o wysokości opłaty gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej w załączeniu do oryginału protokołu.
Pani Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Podatków i Usług w UG poinformowała, że ze względu na to iż dochodzi nowa metoda ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, zachodzi konieczność zmiany wzoru deklaracji.
Radni nie zabierali głosu w dyskusji nad projektem uchwały.
Wobec powyższego Pan Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie imienne wniosek w sprawie pozytywnego zaopiniowania pod obrady sesji projektu uchwały zmieniająca uchwałę w sprawie określenia wzoru deklaracji w wysokości o wysokości opłaty gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Po wyczytaniu przez Pana Przewodniczącego Komisji kolejno imienia i nazwiska radnego, wywołany radny określił jak głosuje. Następnie przestawił zbiorcze wyniki głosowania imiennego:
Liczba radnych biorących udział w głosowaniu - 3.
Głosy „za” - 3 radnych: Zduńczyk Piotr, Chaberek Karolina, Weber Krzysztof.
Głosy „przeciw” - 0.
Głosy „wstrzymujące się” - 0.
Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały pod obrady sesji.
Pani Naczelnik Wydziała Rolnictwa Podatków i Usług i Pani Naczelnik Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Terenowej w Urzędzie Gminy opuściły posiedzenie Komisji.
Ad. 3.3/
Projekt uchwały w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego w celu udzielenia wsparcia w ramach wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023 w załączeniu do oryginału protokołu.
Pani Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej za zgodą Komisji przedstawiła uzasadnienia do dwóch kolejnych projektów uchwał zgodnie z porządkiem posiedzenia, które stanowią załącznik do projektów uchwał. Stwierdziła także, że coraz mniej dzieci w szkołach korzysta z posiłków w ramach tego programu. Poinformowała także z tego programu korzystają także osoby starsze z Domu Dziennego Senior - Wigor w Górkach-Sypniewie.
Radni nie zabierali głosu w dyskusji nad projektem uchwały.
W związku z tym Pan Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie imienne wniosek w sprawie pozytywnego zaopiniowania pod obrady sesji projektu uchwały w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego w celu udzielenia wsparcia w ramach wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023.
Po wyczytaniu przez Pana Przewodniczącego Komisji kolejno imienia i nazwiska radnego, wywołany radny określił jak głosuje. Następnie przestawił zbiorcze wyniki głosowania imiennego:
Liczba radnych biorących udział w głosowaniu - 3.
Głosy „za” -3 radnych: Zduńczyk Piotr, Chaberek Karolina, Weber Krzysztof.
Głosy „przeciw” - 0.
Głosy „wstrzymujące się” - 0.
Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały pod obrady sesji.
Ad. 3.4/
Projekt uchwały w sprawie ustanowienia wieloletniego programu osłonowego w zakresie dożywiania „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023 w załączeniu do oryginału protokołu.
Radni nie zabierali głosu w dyskusji nad projektem uchwały.
Wobec powyższego Pan Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie imienne wniosek w sprawie pozytywnego zaopiniowania pod obrady sesji projektu uchwały w sprawie ustanowienia wieloletniego programu osłonowego w zakresie dożywiania „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023.
Po wyczytaniu przez Pana Przewodniczącego Komisji kolejno imienia i nazwiska radnego, wywołany radny określił jak głosuje. Następnie przestawił zbiorcze wyniki głosowania imiennego:
Liczba radnych biorących udział w głosowaniu - 3.
Głosy „za” -3 radnych: Zduńczyk Piotr, Chaberek Karolina, Weber Krzysztof.
Głosy „przeciw” - 0.
Głosy „wstrzymujące się” - 0.
Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały pod obrady sesji.
Ad. 3.5/
Projekt uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz przeciwdziałania Narkomanii na rok 2019 w załączeniu do oryginału protokołu.
Pani Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej stwierdziła, że środki finansowe uzyskane za wydanie koncesji na sprzedaż alkoholu przeznaczane są przede wszystkim na organizacje pozarządowe i na obsługę Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Następnie pokrótce przedstawiła zaplanowane do realizacji zadania zawarte w niniejszym Programie.
Pan Przewodniczący Rady wskazał, że Ośrodek Pomocy Społecznej w Piątnicy winien bardziej współpracować z dyrektorami szkół w zakresie nieprawidłowości mających miejsce w rodzinach, które przenoszone są przez te dzieci do szkół i w pewnym sensie narzucane są innym dzieciom.
Pani Kierownik OPS stwierdziła, że pomoc społeczna nie działa w terenie przez 24 godziny, a jest w terenie w danym dniu i danym momencie. Nawet jeżeli przeprowadzana jest rozmowa z rodzicem, to on nie przyjmuje do wiadomości zaistnienia takiego stanu rzeczy.
Pani Radna Karolina Chaberek stwierdziła, że osobiście, jak również trenerzy z Klubu Sportowego „Forty” rozmawiają z młodzieżą na temat negatywnych skutków zażywania dopalaczy, ale nie do wszystkich to dociera.
Po skończonej dyskusji Pan Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie imienne wniosek w sprawie pozytywnego zaopiniowania pod obrady sesji projektu uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz przeciwdziałania Narkomanii na rok 2019.
Po wyczytaniu przez Pana Przewodniczącego Komisji kolejno imienia i nazwiska radnego, wywołany radny określił jak głosuje. Następnie przestawił zbiorcze wyniki głosowania imiennego:
Liczba radnych biorących udział w głosowaniu - 3.
Głosy „za” -3 radnych: Zduńczyk Piotr, Chaberek Karolina, Weber Krzysztof.
Głosy „przeciw” - 0.
Głosy „wstrzymujące się” - 0.
Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały pod obrady sesji.
Pani Kierownik OPS opuściła posiedzenie Komisji.
Ad. 3.6/
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia planu sesji Rady Gminy Piątnica na 2019 rok w załączeniu do oryginału protokołu.
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Wobec powyższego Pan Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie imienne wniosek w sprawie pozytywnego zaopiniowania pod obrady sesji projektu uchwały w sprawie uchwalenia planu sesji Rady Gminy Piątnica na 2019 rok.
Po wyczytaniu przez Pana Przewodniczącego Komisji kolejno imienia i nazwiska radnego, wywołany radny określił jak głosuje. Następnie przestawił zbiorcze wyniki głosowania imiennego:
Liczba radnych biorących udział w głosowaniu - 3.
Głosy „za” - 3 radnych: Zduńczyk Piotr, Chaberek Karolina, Weber Krzysztof.
Głosy „przeciw” - 0.
Głosy „wstrzymujące się” - 0.
Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały pod obrady sesji.
Na posiedzenie Komisji przybył Pan Wójt Gminy Piątnica.
Ad. 4.
W punkcie wolne wnioski głos zabrali:
Pan Przewodniczący Rady stwierdził, że u Pana Wójta był mieszkaniec Kisielnicy, któremu woda zalewa posesje, w tym mieszkanie oraz młyn i w związku z tym zaistniały duże problemy. Zapytał, Pana Wójta w jaki sposób zamierza pomóc w rozwiązaniu tego problemu?
Pan Wójt stwierdził, że sprawę zbada na miejscu wraz z pracownikami Urzędu Gminy oraz p. Przewodniczącym Rady i zobaczy, jakie są możliwości rozwiązania tej kwestii, gdyż podobno jest tam problem z sąsiadami. Stwierdził, że należy pomóc temu mieszkańcowi.
Pan Przewodniczący Rady poruszył sprawę odbioru z gospodarstw rolnych folii i sznurka po kiszonkach.
Pan Wójt poinformował, że w tej sprawie przeprowadzi rozmowę z przedstawicielem firmy asenizacyjnej "ASTWA" w Białymstoku, która od nowego roku będzie zajmowała się odbiorem odpadów komunalnych od gospodarstw domowych na terenie gminy Piątnica.
Pan Przewodniczący Komisji stwierdził, że w ubiegłym roku miał zostać wykonany projekt na budowę oświetlenia ulicznego na ul. Łąkowej w Piątnicy Poduchownej i nie zostało to zadanie wykonane. Zapytał, czy nie można byłoby wykonać tego w roku 2019? Na razie jest tam jeden budynek mieszkalny, ale buduje się tam całe osiedle. Obecnie potrzebne były co najmniej dwa słupy.
Pan Wójt stwierdził, że w projekcie budżetu na 2019 rok na oświetlenie zaplanowana jest kwota 100 tys. zł. Poinformował, że obecnie takich zgłoszeń jest ok. 20, ale wniosek przeanalizuje.
Pan Przewodniczący Rady zwrócił się z prośbą do p. Wójta o przeanalizowanie wszystkich wniosków zgłoszonych przez radnych do projektu na 2019 r. wobec przesunięcia rozpatrzenia projektu budżetu na styczeń 2019 r. Powiedział, że na drogi, które nie są utwardzone należałoby w budżecie zabezpieczyć środki finansowe na opracowanie dokumentacji na ich przebudowę.
Pan Wójt stwierdził, że w związku z tym iż rusza rządowy program pn. Fundusz Dróg Samorządowych, należy mieć gotowe projekty czy dokumentację, aby gmina w każdej chwili mogła zareagować, kiedy będą już znane zasady przyznawania w ramach tego programu środków finansowych na budowę dróg gminnych i powiatowych.
Po wyczerpaniu porządku, Przewodniczący Komisji zamknął posiedzenie Komisji.
Protokołowała Przewodniczący Komisji
Bożena Duda Piotr Zduńczyk